#21-24, Thuis

Na een geweldige reis van van 6 maanden zijn we sinds afgelopen zondag weer thuis. Na onze stop in Piney, de laatste stop in Frankrijk, zijn we via Schengen in Luxemburg naar Biersdorf am See in Duitsland gereden, daar was de laatste overnachting van deze reis. Tijdens de laatste twee dagen van de terugreis was het af en toe erg slecht weer met regen, hagel en sneeuw buien.

Ook dit jaar kunnen we weer terug kijken op een bijzonder mooie en gezellige reis waarbij we erg veel plaatsen hebben gezien, met zes maanden en ruim 7000 km was het de langste winterreis tot nu toe.

#20-24, Piney

We staan nu op de CP van Piney, een plek waar we acht jaar geleden ook al eens stonden. Dit is de laatste stop in Frankrijk, morgen rijden we naar Luxemburg. Nadat we afgelopen woensdag uit St. Palais zijn vertrokken zijn we die dag over de D933 naar de CP van Lembras gereden, een rit van 257 km. Lembras is een klein dorp en ligt dichtbij de N21, een klein stukje boven Bergerac.

20240321_161501De volgende dag reden we over de N21 tot Perigueux en vandaar via de D705 en D704 naar Limoges. Daar namen we de Snelweg A20 naar Vierzon. We overnachtten op de CP van deze stad, we reden die dag 326 km. Vandaag reden we van Vierzon over de D926 en D965 naar Auxere om vervolgens via de N77 naar Troyes te rijden. Het laatste stukje tot Piney ging via de D960. Sinds ons vertrek uit Portugal hebben we ruim 1500 km achter de rug, tot thuis is het nog zo’n 600 km.

#19-24, Frankrijk

20240317_164523Zondag ochtend zijn we uit Plasencia vertrokken en zijn we over de N110 via Ávila tot 30 km voor Soria gereden. In het dorp Rioseco de Soria stonden we op een geweldige CP, super dat deze gemeente zo’n mooie plek voor ons camperaars aangelegd heeft. Deze zondag zijn we, mede dankzij het rustige zondagsverkeer, een flink stuk opgeschoten, we reden een afstand van 369 km.

20240318_180311De volgende dag zijn we naar Olite gereden, zo’n 30 km onder Pamplona. Die dag reden we 173 km, een stuk minder dan zondag. In Olite stonden we vorig jaar voor het eerst. Vanochtend zijn we via Pamplona naar de N135 gereden welke door de Pyreneeën naar de Franse grens loopt. In Frankrijk reden we via de D933, de weg langs St.-Jean-Pied-de-Port, naar St. Palais. Ook hier stonden we vorig jaar al eens, niet erg origineel maar het is wel een prima plek. Morgen gaat de reis weer verder, we rijden dan richting Bergerac.

#18-24, Plasencia

20240316_173644Van Alcantara zijn we naar Zebreira in Portugal gereden, daar hebben we, nadat de markt daar afgelopen was, op het marktplein overnacht. De volgende dag zijn we naar vrienden in Penamacor gereden waar we een paar dagen zijn gebleven. Vanochtend hebben we Portgal weer achter ons gelaten om aan de thuisreis te beginnen. We reden van Penamacor over de N569 naar Spanje waar we via de EX 205, de CC107 en de EX A1 naar Plasencia reden. Hier staan we nu op het parkeerterrein ‘Parque La Isla’, hier stonden we 2 jaar geleden ook al eens. Morgen rijden we via de N110 richting Avila en Soria.

#17-24, Alcántara

Bridge_AlcantaraVandaag weer een mooi stukje Spanje gezien tijdens deze voor ons doen lange rit van 198 km. We reden via de N435 en de N432 naar Badajoz en vandaar over de EX110 naar Alburquerque. Daar namen we de EX303 naar Aliseda om vervolgens via de CC317 en de EX117 naar Alcántara te rijden. Allemaal prima wegen door een mooi landschap en met heel weinig verkeer. We staan hier in Alcántara op de CP naast het zwembad. Deze plaats is vooral bekend door de Romeinse brug over de Taag net buiten de stad welke in 106 na C. werd gebouwd.

#16-24, Jerez de los Caballeros

Zondagochtend afscheid genomen van onze vrienden waarmee we met veel plezier deze reis onderweg waren, helaas maar wij moeten eerder thuis zijn. Nadat we Umbrete achter ons lieten zijn we via de SE3408 naar de N433 gereden en hebben deze gevolgd tot de CP in Higuera de la Sierra, waar we overnacht hebben. Dit was een rit van 76 km.

20240311_154709De volgende ochtend zijn we via de N433 en N435 naar Jerez de los Caballeros gereden waar ook weer een prima CP is. De wegen die we tot nu toe reden waren landschappelijk gezien prachtig, alleen het wegonderhoud liet nogal veel te wensen over. Hierdoor kon de ‘chauffeur’ niet zo goed genieten van de mooie uitzichten omdat ik vaak de gaten in de weg moest omzeilen. Gelukkig werd het een stuk beter toen we de provincie Extremadura binnen reden. Vandaag reden we 86 km, iets meer dan gisteren. De afgelopen twee dagen hebben we twee korte routes gereden maar om onze planning te halen moeten we de komende dagen wat grotere afstanden gaan rijden.

#15-24, via El Cuervo de Sevilla naar Umbrete

20240308_163403Het weerbericht klopte alleen de regen kwam pas in de middag, dus donderdagochtend uit Chipiona met droog weer vetrokken. We zijn die ochtend zo’n 50 km noordelijker richting Sevilla gereden. Hier wisten we een CP met verzorging. Hier konden we ook met flink wat regen staan zonder in de blub vast te rijden. Het regende inderdaad flink die donderdag en even waren we bang dat we toch niet zo goed stonden als we dachten. Maar vanochtend konden we gelukkig probleemloos weg rijden en zijn we via Sevilla naar Umbrete gereden. Hier staan we op een prima geasfalteerde CP zodat we we niet bang hoeven te zijn voor de voorspelde regen van vandaag en morgen. Vanaf zondag wordt het mooi weer, die dag begint dan ook onze terugreis. We nemen een toeristische route waarbij we nog wel bij vrienden in Portugal langs (aan) willen.

#14-24, Via Jédula naar Chipiona

We stonden vijf dagen in Arcos, een mooie stad met een prachtig achterland om te wandelen. Vrijdagochtend werden we met gebonk op de camperdeur om 06:30 gewekt door de marktkooplui, vrijdag is marktdag en we stonden op hun plek! Na kort overleg konden we verhuizen naar de overkant van de parkeerplaats waar we niemand tot last waren en we lekker dicht bij de markt stonden. Om een uur of drie konden weer terug naar ons mooie plekje met uitzicht over het 100 meter lager gelegen dal. Gisterochtend zijn we naar Jédula gereden een CP 11 km verderop, waar we de camper weer konden voorzien van vers water en waar we prima hebben overnacht.

20240303_121439Vanochtend zijn we via Jerez de la Frontera naar Chipiona gereden een mooie plaats aan de kust onder Sanlucar de Barrameda. Hier staan we op een enorme parkeerplaats naast het strand samen met heel veel andere campers. Het is de bedoeling om hier tot donderdag te blijven, vanaf die dag wordt er regenachtig weer voorspeld en zoeken we weer harde grond om op te parkeren.

#13-24, Arcos de la Frontera

20240226_143502Precies een week stonden we op de prachtige plaats in Coripe. Omdat er daar van zondag op maandag nogal wat regen werd verwacht zijn we gistermiddag op de geasfalteerde parkeerplaats bij het oude station gaan staan en zijn we vanochtend, na de camper weer vol water getankt te hebben, uit Coripe vertrokken. Ook vandaag zijn we weer naar een plaats gereden waar we vorig jaar ook waren, de parkeerplaats/CP Antigua via de Andalucia in Arcos de la Frontera. Deze toeristische stad is o.a. bekend door het hoog gelegen Castillo de Arcos.

#12-24, Coripe

20240219_160634Afgelopen maandag zijn we uit Campillos vertrokken. Het was een prima plek met zes officiële plaatsen voor campers, op zondag stonden er bijna veertig, hoezo druk met campers in Spanje? We reden via de A 384 naar Olvera en vandaar een ‘binnendoorweg’ naar één van onze favoriete camperplaatsen in Spanje gelegen op het recreatiegebied bij de Chaparro de la  Vega 3,5 km onder Coripe. Hier stonden we vorig jaar ook en is een geweldig mooie plek dat nog niet massaal door campers wordt bezocht (niet verder vertellen dus). De Chaparro de la Vega is een boom van ongeveer 400 jaar oud en is in 2023 verkozen tot mooiste boom van Spanje. Deze plek ligt ook aan de Via Verde de la Sierra, een oude spoorbaan met veel tunnels die is omgebouwd tot fietspad, waar we 2 dagen hebben gefietst.