Leksand

Nadat we uit Trollhättan zijn vertrokken reden we via secundaire wegen naar Bengtfors waar we bij een openlucht museum hebben overnacht. Van Bengtfors reden we naar Karlstad waar we een erg mooie plaats hadden aan het Vänern, het grootste meer van Zweden.

De volgende dag zijn we naar vrienden gegaan in de buurt van Hagfors, zij hebben daar een mooi huis in een klein dorp. Hier konden we met onze camper staan en zij hebben ons de omgeving laten zien. Na twee erg gezellige dagen bij hen zijn we weer verder gegaan, Eus en Wilke bedankt voor jullie gastvrijheid!

IMG_0352Gistermiddag zijn we in Leksand, vlak bij het Siljanmeer, aangekomen. Toen we daar stonden kwam er een hele stoet klassieke auto’s voorbij. Deze werden allemaal vlakbij op een veld geparkeerd zodat we de gelegenheid kregen ze uitgebreid te bekijken. Het waren vooral Amerikaanse auto’s uit de jaren 50 & 60, Maar ook oude Europese modellen waaronder Volvo, Saab, Mercedes, DAF enz. Wat we bijzonder vonden was dat ze maar een paar uur bleven en weer zo snel als ze gekomen waren, weer vertrokken. Afgelopen nacht hebben we in Leksand overnacht op een ‘Rastplats’ aan weg 70, een prima plaats met alle voorzieningen voor camperaars.

Comments Off on Leksand

Zweden

Nadat we afgelopen maandag de camperplaats van Friedrichstadt hadden verlaten en we de nodige proviand hadden ingeslagen zijn we naar Niebüll gereden, een plaats vlak bij de grens met Denemarken. De volgende dag zijn we via een toeristische route langs de Jutlandse kust (weg 181) naar Holstebro gereden, onze eerste en enige overnachtingsplaats in Denemarken. Woensdag zijn we in een rustige tempo en via zo min mogelijk snelwegen naar Frederikshavn gereden, waar we om 22:00 hebben ingecheckt voor de Ferry van Stena Line naar Goteburg.

TrollhattanVandaag zijn we, na een nachtelijke overtocht van Frederikshavn naar Goteburg, in Zweden aangekomen. De ferry vertrok om 00:30 uit de haven en we verlieten in Goteburg de ferry weer om 03:30 waarna we naar een camperplaats in Mölndal zijn gereden, zo’n 20 km van de haven. Na wat slaap ingehaald te hebben zijn we in de loop van de ochtend naar de camperplaats in Trollhättan bij de sluizen gereden. Dit was een weerzien naar 9 jaar. De camperplaats was inmiddels compleet gerenoveerd, er kunnen nu 20 campers staan. Helaas is het ook een stuk duurder geworden, in 2007 stonden we er gratis, nu kost het 18,35 euro (SEK 175). Het weer is na de regen die we de eerste dag in Denemarken hadden gelukkig opgeknapt, gisteren en vandaag hadden veel zon en bleef het droog.

Comments Off on Zweden

Friedrichstadt

IMG_0322We zijn sinds gisteren in Friedrichstadt, een mooi stadje in Nord Friesland (Sleswich-Holstein). De reis van Rotenburg, via Hamburg verliep gisteren (zaterdag-ochtend) voorspoedig zonder files. We staan hier op een grote, camperplaats vlak bij het dorp. In Friedrichstadt is het dit weekend rozenfeest waardoor het hier gezellig druk is. Het is alsof we in Nederland rondlopen met al die trapgeveltjes die hier te zien zijn.

IMG_0323Ze noemen het hier dan ook een ‘Holländer Siedlung’.

Morgen gaan we richting Deense grens, welke hier zo’n 70km vandaan is. Het plan is om dinsdag Denemarken in te rijden waar we 1 keer ergens zullen overnachten en vervolgens woensdagavond in Frederikshavn de ferry naar Göteborg (Zweden) te nemen.

Comments Off on Friedrichstadt

Zomerreis 2016, Scandinavië

Zondagmiddag 26 juni zijn we vertrokken voor onze zomerreis, welke ons in eerste instantie naar Zweden zal voeren. We zijn via Nordhorn, Vroomshoop, Ochtrup, Recke nu in Rotenburg (in de buurt van Bremen). Hier blijven we 2 nachten waarna we zaterdag via Hamburg een camperplek boven Itzehoe zullen zoeken. We kunnen het rustig aan doen want pas op 6 juli moeten we in Frederikshavn in het noorden van Denemarken zijn waar we de veerboot van Stena Line naar Göteburg nemen. Vandaag is een ‘rustdag’ en het regent af en toe flink. We wachten tot morgen, hopende dat het morgen minder druk op de weg is als we langs Hamburg moeten.

Comments Off on Zomerreis 2016, Scandinavië

Thuis

Na een voorspoedige terugreis zijn we vandaag weer thuis. We kunnen weer terug kijken op een mooie reis met als kanttekening dat het weer wel ooit beter was.

Comments Off on Thuis

Van Aubeterre via Méry s. Cher naar Haironville

We zijn inmiddels een paar dagen verder en zijn nu in Haironville in Noord Frankrijk (ter hoogte van Nancy). Op deze plek hebben we al veel overnacht, het is er rustig, voorzien van campervoorzieningen en gratis. Aubeterre sur Dronne was inderdaad een mooie camperplaats bij een leuk dorp. Toch zijn we hier maar één nacht gebleven. De volgende dag zijn we naar Méry sur Cher bij Vierzon gereden en vandaag, via Auxerre, Troyes en St. Dizier, naar Haironville. Het waren steeds etappes van ruim 300 km.

Morgen rijden we via Nancy en Metz naar Schengen in Luxemburg, waar we daar in de buurt zullen overnachten. Dan volgen de laatste etappes, we verwachten zaterdag of zondag weer thuis te zijn.

Comments Off on Van Aubeterre via Méry s. Cher naar Haironville

Sauveterre de Béarn

SauveterreZoals zo vaak zijn we ergens anders ‘geland’ dan gedacht. Het is niet St. Jean-Pied-de-Port geworden maar Sauveterre ongeveer 40 km noordelijker. Dit is een mooie plaats aan de rivier de Oloron en een stuk rustiger qua camperaantallen dan St. Jean P.d.P. Sauveterre kenden we nog van vorig jaar alleen hebben we toen niet veel van het stadje gezien. Vandaag wel, het was mooi weer om een eind te wandelen.

Morgen willen we, op aanraden van kennissen, naar Aubeterre-s-Dronne rijden, een reis van ruim 280 km zonder snelwegen.

Comments Off on Sauveterre de Béarn

Van Valladolid naar Viana

IMG_0273Vandaag een wat kortere rit gemaakt, we zijn van Valladolid via Burgos en Logroño naar Viana gereden. Dit is een mooi oud stadje vlak boven Logroño en een belangrijke plaats in de route naar Santiago de Compostela. We staan hier op een prima camperplaats net buiten de stad. Dit is de tweede keer dat we hier overnachten, de vorige keer is het er niet van gekomen de stad te bezichtigen. Dit hebben we nu ingehaald en het was zeer de moeite waard.

Morgen gaan we Spanje verlaten en rijden we naar St. Jean-Pied-de-Port in de Pyreneeën, een trip van ongeveer 170 km.

Comments Off on Van Valladolid naar Viana

Valladolid

20160326_163842Na een saaie tocht van ruim 400 km, voornamelijk over snelwegen, zijn we nu in Valladolid. We staan hier op de camperplaats van de stad en deze staat ook ‘bomvol’, wat natuurlijk niet vreemd is met de paasdagen en er veel Spanjaarden met hun camper onderweg zijn. Morgen, zondag 1e Paasdag, gaan we weer verder. We verwachten dan in Noord Spanje aan te komen, niet meer zo ver van de Franse grens.

Comments Off on Valladolid

Van Pomarão via Luz naar Badajoz

20160325_143102Ons plan om nog een dag in Pomarão te blijven werd de volgende dag toch weer anders. We zijn die dag via Mina en Serpa naar (Aleida da) Luz gereden zo’n 100 km noordelijker. Hier zijn we wel een dag langer gebleven omdat het een fijne plek is en het de volgende dag mooi weer zou worden. Na twee nachten in Luz zijn we vanochtend, goede vrijdag, naar Badajoz gereden met de bedoeling daar te tanken en daarna door te rijden richting Salamanca. Vanwege de officiële feestdag hier in Spanje, zou het kunnen dat alles gesloten zou zijn. Dit viel mee maar omdat het inmiddels al wat later was besloten we naar de camperplaats van Badajoz te gaan.

In de stad was het duidelijk dat het een feestdag was, het was druk en alle terrasjes zaten vol. Het bleek deze week Semana Santa Badajoz te zijn, een belangrijke feestweek i.v.m. Pasen. Morgen gaat onze terugreis weer verder.

Comments Off on Van Pomarão via Luz naar Badajoz

« Prev - Next »