Van Ramonete naar Málaga

Bij Brigitte op de camperplaats Ramonete zijn we inderdaad vier dagen gebleven. We hebben hier onze was laten wassen (service van Brigitte) en hebben er door de de Rambla (droge rivierbedding) gewandeld. Deze plaats ligt in een kassengebied waar o.a. tomaten, komkommers, paprika’s enz. geteeld worden. Net als vorige keer dat we hier waren, verbazen we ons over de enorme rotzooi die de Spanjaarden er van maken. Her en der staan half gesloopte (plastic) kassen en overal vind je het plastic afval (folie, buizen e.d) van deze kassen.

Guardias Viejas Op woensdag de 19e zijn we naar Almerimar gereden. Daar vonden we de beoogde camperplaats in de haven. Het leek een prima plaats met water, stroom en je kon er gebruik maken van de faciliteiten van de jachthaven. Toch zijn we er niet gebleven omdat het een nogal winderige plaats bleek te zijn. Tijdens onze vorige reis naar Spanje  hebben we een paar kilometer verderop op een ‘vrije’ camperplek in Guardias Viejas gestaan. Deze bleek er nog steeds te zijn en daar zijn we drie dagen blijven ‘hangen’.

Nerja, balkon van Europa Omdat het weer na drie dagen een stuk minder werd, tot nu toe hebben we steeds prima zonnig weer gehad, zijn we naar Nerja gereden waar we één nacht op de grote parkeerplaats van de stad hebben overnacht. Hier stonden zeker een stuk of tien campers, ook al waren er geen faciliteiten. Nerja bleek een leuk stadje met als bezienswaardigheid het balkon van Europa. Het weer was inmiddels vrij slecht geworden, koud en een beetje regen. Omdat het ook tijd werd de camper te ‘servicen’ zijn we de volgende dag naar camping el Pino bij Torrox gereden. Deze camping ligt op 40km afstand van Málaga waar we over een paar dagen onze LPG-tank gaan vullen. Daarna rijden we door richting Algaciras waar we begin februari de oversteek naar Marokko hopen te maken.

Comments Off on Van Ramonete naar Málaga

Van Valencia naar Calnegre

Denia bleek inderda'Takkewijf'ad een prima camperplaats te hebben. We zijn er vier dagen gebleven. Hier hebben we Rolf en Györgyi uit Bochum ontmoet, zij gaan ook voor de eerste keer naar Marokko. Hun plan is om er één maand te blijven. We hebben afgesproken om elkaar eind januari in Algeciras te treffen en dan gezamenlijk naar Marokko te gaan.

Bijgaande foto is een kunstwerk dat op een rotonde staat in zo’n typische nieuwbouwwijk met alleen maar (in deze tijd van het jaar, lege) appartementen. Ik weet de Spaanse naam van het kunstwerk niet, maar voor ons was dit het ‘Takkewijf’.

Van Denia zijn we naar Torrevieja gereden. We hoorde dat je hier achter de supermarkt Mercadona kunt staan. Na een tijdje gezocht te hebben en we al bijna de hoop opgegeven hadden het te vinden, zagen we de bedoelde plaats bij de afslag naar playa Flamenca. Er stonden meer dan 20 campers, waaronder Nederlandse, Duitse, Zweedse en Engelse camperaars. Zoals meestal op dit soort plaatsen hadden we al snel contact met verschillende aardige mensen waaronder, zoals hij zichzelf noemde, ‘de rustende jager’ voormalig eigenaar van het gelijknamige hotel in Eext (Dr.) en een Duits echtpaar uit Elten, bijna onze buren dus.

Foto0060 Na zaterdagochtend de markt bezocht te hebben zijn we naar Cartagena gereden. We hadden ons voorgenomen deze stad, bekend om z’n rijke Romeinse historie, te bekijken. Hiervoor hebben we onze camper op een parkeerplaats buiten het centrum gezet en zijn met de scooter de stad in gegaan. Overal aan gedacht, behalve aan een fototoestel……. Met m’n telefoon nog wel een paar foto’s gemaakt, maar dat blijft behelpen. Op deze foto zit Toos op een bankje in de Calle de Carmen naast Carmen.

Omdat we niet (als enige camper) op de parkeerplaats wilden blijven overnachten zijn we om 5 uur nog naar de camperplaats van Brigitte & Sascha Sprem in Ramonete (bij Puntas de Calnegre) gereden, zo’n 50 km onder Cartagena. Hier zullen we naar verwachting een dag of vier blijven. Onze volgende doel is Almerimar ruim 200 km verderop en alweer een stuk dichter bij Algaciras, waar we de oversteek naar Marokko willen maken.

Comments Off on Van Valencia naar Calnegre

Valencia

Volgens plan zijn we op 2 januari van Vilanova naar Peniscola gereden. Nadat we drie nachten in op de (gezellige) camperplek Las Moreras in Peniscola stonden zijn we doorgereden naar een camping in Moncofar. Hier hebben we onze was gedaan en de camper opgeruimd, kortom een nuttige stop.

SAM_0157 Op zes januari, Drie Koningen (een nationale feestdag in Spanje), zijn we naar Valencia gereden. Hier hebben we onze camper op de bewaakte parkeerplaats ‘Ficoval’ gezet welke op loopafstand van het centrum lag. Als echte toeristen hebben we een tour door de stad gemaakt met zo’n open dubbeldeks bus. Het voordeel hiervan is wel dat je de meest interessante plekken van de stad te zien krijgt, alleen foto’s maken gaat minder goed vanuit zo’n bus (klik op de foto om ze te bekijken). Valencia is een grote, ruim opgezette, stad met zowel veel historische gebouwen als ook zeer moderne architectuur.

Na overnacht te hebben op de parkeerplaats zijn we op 8 januari (iedereen bedankt voor de felicitaties vanwege m’n verjaardag!) naar Denia gereden. Hier, op zo’n 12km van de stad, is een nieuwe camperplek gemaakt waar we een aantal dagen zullen blijven.

Comments Off on Valencia

Jaarwisseling, vervolg…..

Om 12:00 werd er, zoals verwacht, vrijwel geen vuurwerk afgestoken. Vanaf de hoger gelegen camping konden we over Vilanova kijken en zagen slechts een paar vuurpijlen. Dankzij Sjoerd Meelhuysen weten we inmiddels hoe het zit. Sjoerd schreef:

Voor het vuurwerk moet je wachten tot maart dan wordt het feest van het vuur, Fallas gevierd. Dit gebeurd in de week van ‘Semaina Santas’ de heiligen week. In bijna elke plaats wordt dit feest gevierd met grote imponerende processies met huizenhoge afbeeldingen van heiligen. Vuurwerk is een culturele traditie die bijv. in Valencia in handen is van professionele organisaties (2 vuurwerkfabrieken van concurrerende broers). Overdag het knalvuurwerk en s-avonds het siervuurwerk.

Bedankt voor je uitleg Sjoerd!

Morgen gaan we op weg naar Valencia met een tussenstop in Peniscola ongeveer 175 km verderop.

Comments Off on Jaarwisseling, vervolg…..

Jaarwisseling in Spanje

We zijn sinds gisteren in Spanje, in Vilanova i la Geltrú om precies te zijn. We staan hier op camping Vilanova Park. Vandaag zijn we naar het centrum van Vilanova gewandeld, zo’n 3,5 km vanaf de camping. Toen we over de Ramblas liepen realiseerde ik me dat dit al de 2e keer is dat we oud en nieuw doorbrengen in Spanje. Wat het meest opvalt is het compleet afwezig zijn van vuurwerk. We zijn benieuwd hoe het straks om 24:00 zal gaan, vorige keer gebeurde er helemaal niets…….

Comments Off on Jaarwisseling in Spanje

De zon…….

Gisteren zijn we van Latour bas Elne naar Argeles sur Mer gereden, een afstand SAM_0135 van 15 km. We reden hier naar toe om LPG te tanken. Nadat dit hier wel probleemloos lukte zijn we blijven ‘hangen’ op een camping welke in de winter gebruikt wordt als camperplaats. Prima oplossing! Het is hier heerlijk weer, zonnig en een graad of 12, voelt als lente….

Morgen gaan we dan toch eindelijk de Pyreneeën over, op weg naar Valencia. Deze afstand (ruim 500 km) rijden we niet in één keer, wel willen we, net als in Frankrijk, ook in Spanje geen tolwegen rijden. Dit gaat natuurlijk en stuk minder snel maar is wel veel leuker om te rijden.

We wensen jullie een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar!

Comments Off on De zon…….

We zijn onderweg

Zondagochtend 19 december, de geplande vertrek dag, worden we wakker en er ligt een dik pak sneeuw is. Tja, wat nu? Steeds geroepen dat, als er een pak sneeuw ligt, we ons vertrek wel een dag of meer uitstellen. Maar ja, alles is al ingepakt en we zitten min of meer in een leeg huis…… Na veel wikken en wegen zijn we om 13:00 toch maar vertrokken.

We rijden via Venlo Duitsland binnen maar bij Mönchengladbach staan we al weer stil, het sneeuwt hard en doorrijden heeft geen zin in. Gelukkig is Duitsland rijk aan Stellplätzen, dus ook hier is er één. Op weg naar deze plek komen we langs een parkeerplaats onder een viaduct van A61. Prima plaats we staan er droog, rustig en toch vlak bij de stad. Wel een beetje vreemd zo onder zo’n brug, een beetje luxe clochards eigenlijk……

De volgende dag, ondanks de drukte op de (gladde) wegen toch maar op weg. We rijden vrij probleemloos via de A61 en A48/A1 via Trier en Luxemburg naar IMG_1085 Pont-a-Mousson, waar we een prima camperplek vinden. Bij aankomst ligt er erg veel sneeuw maar de dooi is ingevallen en na een dag is de meeste sneeuw al weer verdwenen.

Na 2 nachten vertrekken we op woensdagochtend naar een camperplaats in Digoin, ergens tussen Dijon en Clermont-Ferrand. Na hier overnacht te hebben rijden we de volgende dag naar Millau, de plaats waar dat enorme viaduct (A75) overheen gaat. Hier blijven we weer een dag. Het is er koud en het sneeuwt licht.

Op zaterdag 1e kerstdag rijden we naar de Middellandse zee waar we parkeren op de camperplaats van Port de Gruissan. Het is er zonnig en droog maar er waait een ijskoude NW-wind. Kortom, niet het weer waar we aan dachten toen we naar het zuiden reden. Schrale troost is dat het in heel Europa erg koud is.

Zondag 2e kerstdag gaan we op zoek naar en LPG-pomp want onze LPG-fles is alweer leeg. Na een poging of vijf zijn we er maar mee gestopt, de één was er niet, de volgende gesloten, enz. Gelukkig hebben we nog een reserve gasfles. We rijden door naar een camping in Latour bas Elne. Hier blijven we weer twee nachten. Morgen gaan we weer verder want ook al is het in Spanje niet veel beter het is er in ieder geval wel een paar graden warmer en de vooruitzichten zijn goed. We gaan dus maar snel de Pyreneeën over…………

Comments Off on We zijn onderweg

Overwinteren

Het is inmiddels december 2010 en de winter is al vroeg begonnen dit jaar.

IMG_0175Tijdens ons Sabbatsjaar hebben we ervaren hoe het is om tijdens de wintermaanden met de camper in het zuiden te zijn. Dat is, zoals ik in het vorige bericht schreef, ons toen erg goed bevallen. Het voornemen om dit vaker te doen gaan we nu in de praktijk brengen. We vertrekken binnenkort met als doel de zon welke we hopen te zien in Spanje, Portugal en als het even kan Marokko. We houden jullie op de hoogte.

We wensen jullie alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Comments Off on Overwinteren

Kroatië, nationaal park Krka

IMG_0528In september 2009 hebben we samen met mijn broer en zijn vrouw een camperreis gemaakt naar Kroatië waar we o.a. de Krka watervallen en Trogir bezochten. Via Mostar (met de beroemde brug) in Bosnië en Herzegovina zijn we tenslotte naar Dubrovnik met z’n prachtige oude stad gegaan waar we ook al waren tijdens ons Sabbatsjaar. Hier zijn we met de ferry overgestoken naar Bari in Zuid Italië. Via de Adriatische kust en Oostenrijk waar we vrienden hebben bezocht zijn we naar huis gereden. Het was een bijzondere reis waar we nog vaak aan zullen terugdenken.

Comments Off on Kroatië, nationaal park Krka

Wintervakantie Verona

IMG_0213Jaren lang gingen we in maart op wintersport-vakantie in Oostenrijk of Italie en sinds 2003 deden we dat met de camper. Toen we in 2009 op weg waren voor de wintersport besloten we door te rijden naar het Gardameer in Italie. Tijdens deze trip hebben we o.a. de mooie stad Verona bezocht.

Klik op de foto om meer foto’s van Verona te zien.

Comments Off on Wintervakantie Verona

« Prev - Next »