Lissabon (Lisboa)

Gisteren een onverwacht bezoek aan Lissabon gebracht. Niet om de stad te bezichtigen maar om naar het Z.H. São José, afdeling oftologia (oogheelkunde) te gaan. Ik had al een paar dagen last van lichtflitsen in m’n linker oog, vooral hinderlijk in de avond. Na e.e.a. hierover op Internet gelezen te hebben toch maar even naar een arts in Alcácer do Sal. Deze verwees me onmiddellijk door naar het HSJziekenhuis in Lissabon. De symptomen wezen op een probleem met het netvlies, wat ik ook al op Internet had gelezen. Gelukkig was Florimon, een ontzettend aardige Belg welke bij ons op Pego do Altar stond, bereid om Toos en mij met zijn auto heen en weer naar Lissabon te rijden (95 km hiervandaan). Het ziekenhuis lag midden in de stad,  moeilijk bereikbaar met de auto en absoluut niet bereikbaar met de camper.

Het ziekenhuis was een enorm complex van oude gebouwen en het was er vrij druk, ondanks dat het zaterdag was. Het personeel was erg vriendelijk en we werden goed geholpen. Uiteindelijk werd ik door een oogarts onderzocht en deze constateerde gelukkig geen loslatend netvlies, waar de symptomen op wezen. Als verklaring gaf zij dat het een gevolg van veroudering was Bedroefde emoticon, de symptomen zouden (gedeeltelijk) weer moeten verdwijnen en er was geen behandeling noodzakelijk.

IMG_0223Gerustgesteld waren we tegen de avond weer terug bij de camper in Pego do Altar.

Vandaag, zondag 7 februari, is het weer opgeklaard nadat het afgelopen nacht flink geregend heeft. We blijven hier nog een paar dagen. Het is de bedoeling om langs de kust naar het zuiden te rijden, een exacte route hebben we, zoals meestal,  niet.

Comments Off on Lissabon (Lisboa)

Pego do Altar (3)

20160104_141853Ja, we staan nog altijd in Pego do Altar. Het weer is sinds afgelopen maandag opgeknapt. We hebben nu weer veel zon waardoor de stroomvoorziening ook geen probleem(pje) meer is, kortom we zijn weer helemaal ‘happy’. We genieten van het mooie weer, gezellige mensen om ons heen en de prachtige natuur. Ook hebben we hier veel mogelijkheden om mooie wandelingen te maken. Zoals het er nu uitziet blijven we hier voorlopig nog wel een tijdje.

Op de foto zie je ons tappunt voor vers water. Dit is een plaats een stukje van de weg, zo’n 800 mtr. van waar we met de camper aan het stuwmeer staan. Hier haal ik om de paar dagen ons verse bronwater, waarvoor ik met de scooter en een aantal jerrycans op stap ga. Voor de boodschappen gaan we meestal met de camper of de scooter naar het dichtbij gelegen Alcáser do Sal waar o.a. een Intermarché en een Lidl is.

Comments Off on Pego do Altar (3)

Pego do Altar (2)

20151231_143330

We staan nu een week aan het stuwmeer van Pego do Altar. Het is een prachtige plaats om te staan: rustig met alles bij de hand om langere tijd ‘vrij’ te kunnen staan. Op bovenstaande foto, gemaakt vanaf een hoge heuvel, kun je zien hoe we hier we staan. Helaas laat het weer te wensen over, wisselvallig met regen en (te) weinig zon. Hierdoor wekken onze zonnepanelen weinig stroom op. Dit betekent dat we zuinig moeten zijn met stroom, dus weinig TV kijken (wat we eigenlijk best prima vinden) en veel lezen. Overdag genieten we van de goeie momenten, we kunnen hier heerlijk wandelen.

Comments Off on Pego do Altar (2)

Pego do Altar

IMG_0210

Vandaag zijn we, na twaalf dagen bij Siebo op camping Alentejo gestaan te hebben, vertrokken. Het was er erg gezellig en we hebben er heerlijk gewandeld maar na een tijdje slaat de ‘onrust’ toch weer toe en willen we naar een andere plek. We zijn in zuid- westelijke richting gereden en staan nu bij het stuwmeer van Pego do Altar. Dit is wat camperaars noemen het betere ‘vrij staan’. Hier staan we met een stuk op tien campers op een terrein met een prachtig uitzicht over het stuwmeer. Hier vlak bij is een cafe/restaurant met WiFi en verder is er zowaar een sanitair gebouwtje met warme douches en wc, wat erg lux is voor een vrije (dus gratis) camperplek. De dichtst bij zijnde grotere plaats is Alcáser do Sal, zo’n 15 km verderop. Vandaag was het licht bewolkt met 18 gr., prima weer. Morgen vieren we hier de jaarwisseling, daarna zien we wel….

Comments Off on Pego do Altar

Fijne feestdagen!

Kerst2015_org

 

 

 

 

 

 

 

 

We wensen je fijne feestdagen en een

gelukkig en gezond 2016.

Comments Off on Fijne feestdagen!

Portugal

De Spaanse grensVandaag zijn we in Portugal aangekomen. We staan nu in Evora Monte op camping Alentejo waar we elk jaar rond de kerst verblijven. Ook vandaag was het heerlijk weer, zon en 20 graden. Deze reis hebben we uitzonderlijk mooi weer gehad, gisteren bijvoorbeeld waren we in Cáseres en was het er ook zonnig en vrij warm.

Nadat we uit Bordeaux zijn vertrokken zijn we, geheel volgens plan, naar St. Jean Pied de Port in de Pyreneeën gegaan, vlak bij de Spaanse grens. Daar overnachten we altijd op de camperplaats in het dorp. De volgende dag zijn we naar Palencia gereden, de langste etappe van deze reis: 374 km. Hier hebben we op de vernieuwde camperplaats overnacht en de stad bezocht. Het was al weer een tijd geleden dat we hier waren. De volgende stopplaats was Terradillos, Area de El Encinar onder Salamanca. Ook hier is weer een goede overnachtingsplaats voor campers waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Van Terradillos ging het naar Cáseres waar we op de plaatselijke camperplaats stonden en we de mooie oude stad bezochten. Toen we Cáseres uitzochten als overnachtingsplaats dachten we naar een plaats te gaan waar we nog niet eerder waren geweest, maar toen we er aankwamen bleek dat wie hier eerder waren al was het wel zeven jaar geleden. De laatste etappe, via Badajoz en Estremoz, tot hier in Evora Monte was maar 170 km lang. Na de hartelijke ontvangst door Siebo, eigenaar van camping Alentejo, hebben we vanmiddag van de zon kunnen genieten. Na ruim 2500 km is het nu even ‘op de plaats rust’, na de kerst zien we wel weer verder……

Comments Off on Portugal

Gradignan (Bordeaux)

IMG_0187Dit weekend staan we op camping Beau Soleil in Gradignan een voorstad van Bordeaux. Dit is een kleine camping (31 plaatsen) waar we de laatste jaren steeds een paar dagen staan om Bordeaux te bezoeken. Zo zijn we op aanraden van de ‘campingbaas’ gisteravond naar de stad gegaan omdat deze erg mooi verlicht is vanwege de kerst.

De route naar Bordeaux ging van Pont-a-Mousson naar Vézelay (mooi oud stadje) en Bessines Sur Gartempe, hoofdzakelijk over secundaire wegen. Pas vanaf Orleans hebben we stukken snelweg gereden. Tot Orleans is het gelukt om toch weer net even anders te rijden dan voorgaande jaren.

 

IMG_0193Morgen rijden we nar St. Jean Pied de Port in de Pyreneeën. De weersvooruitzichten zijn uitzonderlijk, de komende dagen stijgt de temperatuur daar naar 21 graden! Tot nu toe hebben we ook alleen maar mooi weer met hoge temperaturen, niks geen winter maar je hoort ons niet klagen!

1 Comment »

Vier dagen onderweg

SaarburgVandaag, woensdag 9 dec. zijn we 4 dagen onderweg. Dit jaar is het uitzonderlijk mooi weer voor december (elke dag zon en 12-14 graden) en we doen het dan ook rustig aan en genieten van het mooie weer.

Zondag zijn we in de loop van de ochtend vertrokken en tot Blankenheim in de Eiffel gereden. De volgende dag gingen we van Blankenheim naar Trier, een afstand van ruim 100 km. In Trier bezochten we de kerstmarkt waar we traditiegetrouw Reibekuchen (in olie gebakken aardappelpannenkoeken) aten en Glühwein dronken. Dinsdagochtend zijn we van Trier naar het 25 km verderop gelegen Saarburg gereden, een historische stad met een prima camperplaats direct aan de Saar. De vierde dag reden we via Schengen in Luxemburg (brandstof tanken) naar Pont-a-Mousson, een afstand van zo’n 100 km. Hier staan we op een mooie camperplaats bij de jachthaven, vlak bij het centrum van de stad.

Comments Off on Vier dagen onderweg

Winterreis 2015 – 2016

EU-Portugal_with_islands_circled_svgEvenals voorgaande jaren willen we ook dit jaar, met onze Carthago camper, gaan ‘overwinteren’ in Portugal. Dit jaar wordt het vijfde jaar dat we dit doen, ons 1e lustrum v.w.b. overwinteren. Het is de bedoeling dat we zondag 6 december vertrekken om weer via Duitsland, Frankrijk en Spanje naar de Algarve te rijden.

Comments Off on Winterreis 2015 – 2016

We zijn weer thuis

De terugreis is volgens planning en zonder problemen verlopen. We kunnen terug kijken op een prima overwintering met mooi weer.

Sinds 7 december hebben we 6140 probleemloze km’s gereden.

Comments Off on We zijn weer thuis

« Prev - Next »