De terugreis

Alte, de bronNa het bezoek aan Alte, wat inderdaad een bezienswaardig stadje is, zijn we niet naar Ameixial gereden maar naar S.B. de Messines. De reden hiervoor was dat we nog wat van die heerlijke sinaasappels voor onderweg wilden kopen. De volgende dag (dinsdag 17 maart) is het weer compleet omgeslagen, regen en een stuk frisser. We zijn die dag naar Evora Monte gereden, een tocht van 230 km. Hier staan we nu op de voor ons bekende camping Alentejo. Donderdag vertrekken we hier om via o.a. Badajoz, Salamanca en Burgos in een dag of 3 naar Zuid Frankrijk te rijden. Van daaruit hebben we een week nodig om rustig door Frankrijk, Luxemburg en Duitsland naar huis te toeren. Als alles volgens planning verloopt zijn we het weekend van 28/29 maart weer thuis.

Comments Off on De terugreis

‘Selfie’

SAM_0373Vanwege het ‘zomerse’ weer hebben we vanochtend besloten om toch nog een paar dagen langer in Quarteira te blijven. Het is vandaag 14 maart maar het lijkt wel zomer, het is strak blauw en de thermometer gaf alweer 25 graden aan. Vanochtend zijn we via een ‘binnendoor’ weggetje en een stuk langs het strand naar Quarteira gewandeld, zo’n uurtje lopen. Volgende week lijkt het weer wat minder te worden en daarom gaan we maandag naar Alte, een naar men zegt bezienswaardig stadje met een bron en een oude wasplaats. Daarna gaan we naar Ameixial, een klein dorp waar een camperplaats is. Hiermee beginnen we dan langzaam maar zeker aan de terugreis.

Comments Off on ‘Selfie’

Quarteira (Fonte Santa)

SAM_0370Na vier dagen Falesia zijn we vandaag een km of 10 naar het oosten opgeschoven, we staan nu op de camperplaats van Fonte Santa bij Quarteira. Op deze camperplaats hebben we de afgelopen jaren al vaker gestaan. Qua plaats is het niet heel aantrekkelijk, het is een grote vlakte waar elke woensdag de markt wordt gehouden. Dat betekent dat dan alle camper de dag ervoor op het naast gelegen terrein moeten gaan staan en we in de loop van woensdagmiddag, als de markt is afgelopen en het terrein is schoon gemaakt, weer terug mogen. Het voordeel is dat we er vrijwel altijd een plaats vinden en het op loopafstand van Quarteira is.

Langzaam maar zeker komt voor ons de terugreis in beeld, nog een weekje en dan gaan we op weg om tegen het eind van de maand weer thuis te zijn. Maar vanwege het heerlijke weer hier in de Algarve, stellen we het zo lang mogelijk uit……

Comments Off on Quarteira (Fonte Santa)

Van Lagos naar Falesia (Albufeira)

SAM_0367Na 4 dagen Lagos zijn we vandaag naar Albufeira gereden. In Lagos was er van alles te doen. We stonden naast het sportstadion van Lagos. In de Algarve worden internationale vrouwen voetbalwedstrijden gespeeld om de Algarve cup. Enkele van deze wedstrijden werden gespeeld in het stadion waar wij naast stonden. Op zaterdag was er de maandelijkse markt van Lagos en ook deze markt werd bij het stadion gehouden. Er was dus van alles te beleven pal voor en achter onze camper.

 

20150308_145722Zoals gezegd zijn we vanochtend dus uit Lagos vertrokken. Ons eerste idee was om naar Pera te gaan. Daar is een nieuwe camperplaats en we waren benieuwd hoe dat eruit zou zien. Dat viel echter tegen. Het bleek een grote betonvlakte te zijn, pal aan de N125, en ook nog vrij prijzig. Kortom dat ging ‘m niet worden. Toen besloten we naar S.B. de Messines te rijden waar we deze winter al een paar dagen hadden gestaan. Al rijdend bedachten we dat Quarteira ook wel leuk zou zijn maar net voorbij Albufeira bedacht ik me ineens dat hier in de buurt een prima camperplaats moest zijn waar we nog niet eerder waren geweest. En daar staan we nu in Falésia op ‘Algarve Motorhome Park’ ongeveer 10 km van het centrum van Albufeira. Dit is inderdaad een geweldige plek met ‘alles erop en eraan’ voor een redelijke prijs en 500 meter van de zee. Verder is het weer nog steeds geweldig, vandaag hadden we een ‘zomerdag’, strak blauwe lucht, weinig wind en 25 graden. Ons hoor je niet klagen……..

Comments Off on Van Lagos naar Falesia (Albufeira)

Lagos

SAM_0049Na een paar dagen Ferragudo vonden we het tijd om weer ‘s een ander plekje op te zoeken. We besloten naar Pera te gaan, daar is een nieuwe camperplaats. Maar zoals wel vaker besloten we op het laatste ogenblik om niet rechts af de N125 naar Pera te nemen maar links af de N125 naar Lagos. In Lagos hebben we vorig jaar ook met veel plezier gestaan op de camperplaats bij het stadion. Toen we vanochtend aankwamen was het vrij rustig met nog veel vrije plaatsen maar sinds het eind van de middag staat het weer hartstikke vol. Vandaag is het woensdag, komende zaterdag is hier recht tegenover de camperplaats de maandelijkse markt, veel kans dat we wel tot zondag of maandag hier blijven.

Comments Off on Lagos

Ferragudo

SAM_0363Vandaag hebben we Silves verlaten. We stonden hier bijna een maand, erg lang voor ons doen maar het was dan ook een uitstekende plaats om te staan. We hopen hier volgend jaar weer terug te komen.

Na afscheid van Cor & Rina genomen te hebben (zij blijven nog een dag) en een reis van wel 15 (vijftien) kilometer staan we nu in Ferragudo op een plaats vlak aan de haven met aan de overkant zicht op het dorp. Hier zijn we voor het eerst geweest in ons sabbatsjaar in februari 2008 en komen hier elk jaar wel even terug. Het is dan ook een prachtige plek maar heeft helaas geen voorzieningen. Het weer is nog steeds uitstekend en we verwachten hier zeker een dag of 4 te blijven, maar zoals altijd kan dat zomaar heel anders worden. Maar dat is dan ook de charme van het camperen.

Comments Off on Ferragudo

Portela Nova

portelanovaVandaag met de motorfiets vanuit Silves naar Monte Portela Nova gereden, een prachtige tour van zo’n 160 km. Monte Portela Nova is een traditionele boerderij met ongeveer 15 hectare land, gelegen in heuvelachtig agrarisch gebied in de Alentejo, dichtbij Odemira en Vila Nova de Milfontes aan de Atlantische kust. Hier wonen Alfredo en Tineke, zij verhuren er een gastenverblijf en vier 2-persoonskamers. Ik ben hier naar toe gegaan omdat ik van twee Brabantse motorbedrijven wist dat zij hier motoren verhuren die hier gestald zijn. Naast motoren voor op de weg worden er ook Honda en KTM Off-road motoren verhuurd. Hier in Portugal kun je, zoals ik al eerder schreef, fantastisch Off-road rijden en ik was dan ook zeer benieuwd wat zij hier te bieden hadden. Ik trof Alfredo buiten het hek op het moment dat hij net wilde vertrekken. Ondanks dat ik een volslagen onbekende voor ‘m was en ook niet van te voren had laten weten dat ik langs zou komen maakte hij meteen het hek weer open en kreeg ik een complete rondleiding. Hij nodigde ons meteen uit om binnenkort langs te komen met de belofte dat we dan samen zouden gaan motorrijden.

Tenslotte nog iets voor mensen die het roer om willen gooien á la ‘Ik vertrek’, Portela Nova is te koop.

Comments Off on Portela Nova

Silves (2)

SAM_0360

We staan inmiddels al 3 weken in Silves. Voor ons doen erg lang, meestal zijn we na hooguit een week weer onderweg naar een andere plaats, liefst één waar we nog niet eerder waren of een plaats die bij een vorige gelegenheid erg goed beviel. Dit laatste geldt in ieder geval voor de plaats waar we nu staan. Het bevalt ons hier prima! Zoals je op de foto kunt zien staan we hier op een flinke, parkachtig aangelegde, parkeerplaats bedoeld voor personenauto’s. Er staan hier wel een stuk of veertig campers uit Frankrijk, Engeland, Duitsland. Maar er staan ook veel Nederlandse camperaars. Deze ‘camperplaats’ is wat ze noemen een gedoogplaats, de Gemeente Silves vindt het al jaren goed dat we hier staan. Voorzieningen zijn er niet en eigenlijk ‘wonen’ we hier heel primitief. Elke dag moeten we op pad om water te halen bij een fonteintje een  paar honderd meter hier vandaan. Onze toiletcassette legen we door een eindje verderop een riooldeksel op te tillen en ‘m daarin leeg te kieperen. Maar toch is het hier prima, vrijwel midden in een gezellig dorp met veel koffietentjes, restaurantjes en winkels bij de hand. Ook kun je hier prima wandelen, fietsen, motorrijden en het weer is (dit jaar) erg goed met veel zon en weinig regen. We hebben vandaag besloten hier nog een weekje langer te blijven om daarna naar Portimao aan de kust, zo’n 18 km hier vandaan, te gaan. Maar het zou ook zo maar een heel andere plaats kunnen worden………

2 Comments »

Silves

Vandaag zijn we opnieuw verhuisd. Sinds vanochtend staan we op een ‘camperplaats’ in Silves, zo’n 18 km van S.B. de Messines. Silves is een mooi oud stadje met o.a. een historisch kasteel (foto). Er staan hier erg veel campers en het valt ook niet mee om een vrije plaats te vinden. Dankzij mijn broer Cor is het wel gelukt. Cor & Rina staan hier al een tijdje en reserveerden voor ons een vrij gekomen plaats, super handig! Hoelang we hier zullen staan weten we natuurlijk niet maar het is een prima plek dus zou het zomaar kunnen dat we hier een tijdje blijven.

Comments Off on Silves

Sao Bartelomeu de Messines

SAM_0353Na ruim 2 weken Manta Rota besloten we er te vertrekken. Niet dat het ons niet beviel maar we wilden weer ´s een ander stukje van de Algarve zien. Na LPG getankt te hebben reden we via Tavira richting Cachopo een dorp in het bergachtige deel van de Algarve. Een paar km voor Cachopo reden we door een gehucht met de naam Monte da Ribeira, een vrijwel verlaten dorp waar alleen nog een paar oudere mensen wonen. Alle jonge mensen trekken weg uit dit soort dorpen, ze gaan op zoek naar werk in de grotere steden. Natuurlijk was er wel een kroeg/eethuis. Daarachter stonden, op de oever van een riviertje, een aantal campers. Omdat we al vaker gehoord hadden van deze ‘camperplaats’ besloten we hier te overnachten. Je staat hier echt in de Middle of Nowhere waar zelfs de telefoon geen ontvangst meer heeft en het ‘s-avonds stikdonker is, maar wel heerlijk rustig en een prachtig plekje aan het water.

De volgende dag was het weer omgeslagen, het was de laatste dagen juist erg mooi geweest, het miezerde een beetje en we besloten verder te gaan. Via prachtige bergwegen zijn we nu in S.B. de Messines. Hier staan we op een enorm groot terrein waar één keer per maand de zigeunermarkt gehouden wordt. En, iets wat wij Hollanders leuk vinden, we staan er gratis. Ook de verzorging (aan- en afvoer van water en mogelijkheid om het toilet te legen) is gratis, dus wat wil je nog meer? Vooralsnog blijven we hier een aantal dagen, al weten nooit van te voren hoelang dat zal zijn. De vooruitzichten voor het weer zijn voor de komende dagen niet geweldig, dus weer ‘s tijd voor een boek.

Comments Off on Sao Bartelomeu de Messines

« Prev - Next »