Spanje

In tegenstelling tot wat we eerder van plan waren zijn we gisteren uit Quarteira, Portugal vertrokken. We zijn via Sevilla, Málaga en Rincon de la Victoria waar we overnacht hebben, nu in Guardias Viejas bij Almerimar in het zuidoosten van Andalusië. Hier staan we op een gedoogplaats aan zee. We zeggen altijd dat je voor het weer niet moet gaan vluchten maar hebben het dit keer toch gedaan. De lange termijn vooruitzichten voor Portugal zagen er niet goed uit. Hier aan de zuidelijk en oostelijke costa’s van Spanje is de kans op goed weer vaak beter en de temperatuur hoger. Morgen rijden we naar Vera waar een nieuwe camperplaats is, daarna gaan we via de camperplaats in Puntas de Calnegre naar Calpe. Hier hebben we voor de camperplaats Odissea gereserveerd, iets wat we eigenlijk nooit doen en wat eigenlijk ook niet nodig zou moeten zijn. Daarna gaan we langzaam aan steeds een beetje noordelijker om uiterlijk half april weer thuis te zijn.

Comments Off on Spanje

Quarteira

Nadat we uit Pedras d’El Rei zijn vertrokken hebben we één nacht op een P-plaats in Fuseta gestaan zodat we hier de volgende dag (zondag) naar de rommelmarkt konden gaan. Ook dit keer liet het weer ons weer ‘s in de steek, regen dus, zodat de markt minder uitgebreid was en wij vrij snel uitgekeken waren. Van een aardige vent welke we de zaterdag ervoor spraken op een terras in Fuseta hoorde we dat Arroteia een leuke en rustige plaats was, dus zijn we hier zondagmiddag naar toe gereden. Dit bleek inderdaad een leuke plek te zijn maar omdat het de volgende dag plensde van de regen besloten we om naar Olhao te gaan. Daar konden we LPG-tanken en boodschappen doen bij Lidl. In Olhao hebben we overnacht op de (gedoog)plaats aan de haven.

SAM_1220Sinds eergisteren, dinsdag 5 maart, zijn we  in Quarteira waar we op een enorm grote camperplaats staan. Toen we aankwamen moesten we op de parkeerplaats naast de camperplaats parkeren omdat ‘s-woensdags de weekmarkt wordt gehouden op de plaats waar de rest van de week de campers mogen staan. Aangezien de parkeerplaats een stuk kleiner is dan de markt/camper plaats stond het er ‘bomvol’ (foto). Woensdagmiddag nadat de markt was afgelopen en het terrein schoon gemaakt reden we in optocht naar de camperplaats. Het is een prima, gedeeltelijk verharde, plek met camperservice en een toiletgebouw. Dit alles kost ons 2,- per dag. Stroom is ook (beperkt) mogelijk en kost ook 2,- per dag, kortom een uitstekende camperplaats, gelegen in Fonte Santa net buiten Quarteira.

Comments Off on Quarteira

Fuseta

Fuseta%20havenVanochtend zijn we van Pedras d’El Rei naar Fuseta gereden, een plaats zo’n 10 km verderop richting Faro. Morgen willen we hier naar de (maandelijkse) vlooienmarkt, hier zijn we 5 jaar geleden ook al eens gewest. Ook zijn de weersvooruitzichten voor de komende dagen niet best dus hebben we er voor gekozen om op een ‘droge’ plek te gaan staan. Hier staan we dus nu op een parkeerplaats van een nog te bouwen huizen complex. De infrastructuur is al keurig aangelegd maar wanneer ze gaan bouwen is met de huidige crisis nog maar de vraag.

Comments Off on Fuseta

Santa Luzia & Pedras d’el Rei

Sinds gisteren zijn we in Pedras d’el Rei een vakantiedorp zo’n vijf km achter Tavira. Na ons vertrek uit Fabrica hebben we eerst een nacht in Santa Luzia gestaan op een wat modderige plaats zonder voorzieningen. Niet dat we hier zoveel voorzieningen hebben maar de plaats waar we staan is beter en het legen van het toilet en afvoeren van vuil water is hier wel mogelijk. Schoon water halen we met de fiets in Santa Luzia aan de kade bij de vissers. Dit alles is natuurlijk de charme van het ‘vrij’ staan met de camper. Toos herinnerde zich deze plaats nog van onze eerste reis naar Portugal in 2008, mij zei het in eerste instantie niets.

Romeinse brugVandaag zijn we met de fiets naar Tavira geweest, een leuke plaats waar we typisch Portugees hebben gegeten: Kebab (……), volgende keer toch maar weer vis eten denk ik. Het weer is na een paar regenachtige dagen weer opgeknapt en ziet er voor de komende week goed uit, we zullen hier nog wel een paar dagen blijven en zeker nog ‘s een keer naar Tavira fietsen want daar is nog veel te zien.

Comments Off on Santa Luzia & Pedras d’el Rei

Fabrica

SAM_1186Na bijna een maand Altura zijn we sinds dinsdag 19 februari in Fabrica, een gehucht op slechts 5 km afstand van Altura. Dit is een schitterende plek aan een lagune met tientallen kleine bootjes van voornamelijk vissers, veel van deze bootjes liggen bij eb op het droge. Deze plaats hadden we, op aanraden van onze buurman Ralf, eerder met de fiets bezocht en we hadden ons voorgenomen hier ook een paar dagen met de camper te gaan staan als er plaats was op de kleine parkeerplaats bij het restaurant. Na weken van mooi weer heeft het afgelopen nacht flink geregend en is de camperplaats in Altura nogal modderig geworden, een goede reden om te vertrekken. We staan hier in Fabrica met een stuk of vijf campers, voornamelijk Fransen. Naar verwachting blijven we hier een paar dagen waarna we naar Tavira gaan.

Comments Off on Fabrica

Altura (2)

SAM_1121

Inmiddels staan we al 9 dagen in Altura, dat betekent dat we het erg naar ons zin hebben. Het weer is sinds begin deze week heerlijk, zo’n 17 – 18 graden, strakke blauwe lucht en dus de hele dag zon. We staan vlak achter de duinen, een paar minuten van de zee en kunnen heerlijke strandwandelingen maken. Gisteren zijn we bijvoorbeeld via het strand naar Monte Gordo gelopen, een stadje 5 km verderop. De weersvooruitzichten zijn voor de komende week prima en we vermaken ons uitstekend, er is vooralsnog geen reden om hier weg te gaan.

1 Comment »

Altura

En weer bleven we veel korter op een plaats staan dan gedacht. Ditmaal verlieten we Manta Rota alweer na twee dagen. Dit kwam door gebrek aan gas (LPG) en het minder mooie weer. Om de kachel weer te kunnen laten branden zijn we op zondag, nadat we de markt in V.N. de Cacela (vlak boven Manta Rota) bezocht hebben, naar Castro Marim aan de grens met Spanje gereden. We hadden gehoord dat we in Ayamonte (Spanje) wel LPG konden tanken, wat bij het BP tankstation in Vila Real nog steeds niet was gelukt. Op zich opmerkelijk omdat je in Spanje maar een zeer beperkt aantal LPG stations hebt, terwijl er in Portugal vrij veel zijn. SAM_1111De volgende ochtend, maandag 21 januari zijn we van Castro Marim dus weer even de grens over gewipt om LPG te tanken. Gelijk maar even naar de Mercadona supermarkt gereden om heerlijke verse vis te kopen. Daarna weer terug naar Portugal waar we nu in Altura staan een plaatsje tussen Vila Real en Manta Rota. Altura ligt ook aan zee en we staan hier op een mooie plaats vlak achter de duinen, alleen jammer dat het wat modderig is door de regen van de laatste dagen. Gisteren was het prima weer en hebben we heerlijk langs het strand gewandeld. Ik denk dat we hier toch wel wat langer blijven, maar ja dat heb ik al vaker gedacht……

Comments Off on Altura

Manta Rota

SAM_1106

Vandaag, vrijdag 18 januari, hebben we de camperplaats van Vila Real de Sto. Antonio sneller dan verwacht weer verlaten. Door de werkzaamheden was er daar nogal wat herrie van graafmachines die op camperplaats aan het werk waren. Daarom zijn we vertrokken maar komen volgend jaar als het even kan weer terug. We zijn naar een voor ons bekende plaats gereden: Manta Rota, zo’n 12 km verderop. Hier staan we nu inmiddels voor de 4e keer, een prima plek vlak aan zee. Helaas werkt het weer niet erg mee. Vandaag nog wel droog en 17 graden maar de verwachting voor morgen en zondag zijn regen. Terwijl ik dit schrijf zie ik het Nederlandse weerbericht en dan weet ik weer waarom we hier zijn. Toos in nu naar een (Nederlandse) kapster hier in Manta Rota. Naar verwachting zullen we hier nog wel een aantal dagen blijven.

Comments Off on Manta Rota

Vila Real de S. Antonio

SAM_1103Na een aantal dagen in Mina begon het te regenen en besloten we verder te gaan. We reden door het nationaal park Vale do Guadiana naar Mertola een, qua natuur, prachtige weg. Na een kort bezoek aan Mertola reden we via de N122 en IC-27 naar Vila Real de S. Antonio, we waren in de Algarve. Hier gingen we eerst even de grens met Spanje over om boodschappen te doen bij de Lidl in Isla Cristina en op de terugweg nog even goedkoper tanken voor de grens met Portugal. In Vila Real staan we op een camperplaats waar we al een aantal keren eerder stonden. Deze plaats wordt momenteel door de gemeente compleet gerenoveerd. De stad ligt aan de grensrivier de Guadiana, aan de overkant zien we de Spaanse stad Ayamonte liggen (foto).

Comments Off on Vila Real de S. Antonio

Mina de São Domingos

SAM_1092De volgende dag, zondag 13 januari zijn we via Moura en Serpa naar Mina de São Domingos gereden, een oud mijnstadje in het zuiden van de Alentejo. Hier bleek tot onze verassing een prima camperplaats met verzorgings mogelijkheden te zijn. Er kunnen hier zo’n 20 campers aan een stuwmeer staan, op loopafstand van het dorp. Je kunt hier volgens ‘onze buren’ lekker wandelen en ook de oude mijn bezichtigen, we zullen hier dus wel een aantal dagen blijven staan.

1 Comment »

« Prev - Next »