Off-road (2)

20150122_132559

Op de foto zie je wat ik bedoel met eindeloze paden om heerlijk Off-road te rijden. Hier stond ik gisteren (do. 22 jan.) op een onverharde weg in de heuvels boven Altura, op zo’n 15 km van zee.Vaak zijn deze wegen in redelijk goede staat, ze worden door de lokale bevolking gebruikt om naar hun afgelegen huis of boerderij te rijden. Maar erg druk is het er niet, tijdens de paar uur die ik er rond reed ben ik niemand tegen gekomen! Tijdens zo’n rit rijdt ik kris-kras rond en kijk ik alleen op m’n navigatie systeem om te zien in welke windrichting ik rijd. Zie ik weer een mooi weggetje dan rijdt ik deze in om soms tot de ontdekking te komen dat het een doodlopend pad is. Verder is het goed oppassen want er liggen overal grote stukken steen of kom ik diepe sporen of onverwachte bochten tegen. Maar voor een motormuis is dit geweldig.

Voor Toos is e.e.a. natuurlijk wat minder want zij wacht bij de camper tot ik weer (heelhuids) thuiskom. Henk, van wie ik de crossbroek leen, kan ik gerust stellen: de broek is nog heel.

Comments Off on Off-road (2)

Manta Rota

SAM_0351We staan inmiddels bijna een week op de camperplaats van Manta Rota. Tot gisteren hadden we hier prachtig zonnig weer maar afgelopen nacht (zaterdag 17/1 – zondag 18/1) was het slecht weer. Het begon gisteravond laat nog onschuldig met een beetje regen maar ‘s-nachts begon het hard te waaien en daarna plensde het een tijd. Vanmorgen toen het licht werd bleek een deel van de camperplaats ondergelopen te zijn (lijkt erger als het is, geen enkele camper loopt vol, er staat hooguit een centimeter of 15 water onder de campers). Gelukkig stonden wij op een iets hogere plek waardoor wij het droog hielden. Nu is dit niet echt bijzonder hier, wij hebben het een paar jaar eerder ook al eens meegemaakt en volgens onze Franse buurman was het afgelopen november ook al gebeurd.

Gelukkig scheen ‘s-ochtends de zon al weer en konden we toch naar de markt in V.N. de Cacela, een half uurtje lopen hier vandaan.

Morgen rijden we even naar Spanje om boodschappen te doen en komen dan hier weer terug want ondanks de wateroverlast bevalt het ons hier prima en de weersvooruitzichten zijn goed voor de komende week.

1 Comment »

Markt in Castro Marim

20150110_105727Afgelopen zaterdag 10 januari zijn we met de fiets naar de markt in Castro Marim geweest, 5 km van Vila Real. Dit is een markt die hier één keer per maand wordt gehouden en is altijd weer een ‘belevenis’. Naast de gebruikelijke ‘klerezooi’ (sorry: kleding) is hier van alles te koop. O.a. groente, fruit, kaas, worst en andere etenswaren. Ook kun je hier allerlei plantjes en boompjes kopen, bijv. slaplantjes en sinaasappelbomen. Maar ook kippen, kalkoenen, eenden, ganzen, konijnen en vogeltjes in alle soorten en maten. Wie wel eens op de Antwerpse vogeltjesmarkt is geweest zal dit bekend voor komen.

20150110_105830Wat je hier ook vindt zijn meerdere stalletjes waar je frango assado (op houtskool gegrilde kip) kunt eten. Daarbij is het wel zaak om te kijken hoe de kip gegrild wordt. Sommige van deze kippenbakkers grillen de kip nogal grondig, waardoor het meer op ‘gecremeerde’ kip lijkt. Deze keer hebben we een prima frango gegeten en vino tinto (rode wijn) uit plastic bekers gedronken. Als je wilt kun je er ook nog friet en sla bij bestellen maar dan moet je wel veel geduld hebben want de frituurpan is wat aan de kleine kant waardoor ze vraag niet aankunnen.

Manta Rota

Vandaag, maandag 12 januari, zijn we van Vila Real (VRSA) naar Manta Rota gereden, 12 km verderop. Hier staan we op de camperplaats waar we al meerdere keren waren. We komen hier steeds weer terug omdat het een prima plaats is, vlak bij het strand. Het weer is geweldig en de vooruitzichten zijn prima dus hier houden we het wel een tijdje vol.

Comments Off on Markt in Castro Marim

Vila Real do Sto. Antonio

Luz, volle maanOp deze in Luz gemaakte foto zien we tijdens de zonsondergang de volle maan afsteken tegen een bijzonder fraai gekleurde hemel. Na 4 dagen in Luz te hebben gestaan zijn we naar Mina de Sao Domingos gereden, een leuke plaats aan een meertje niet ver van de Spaanse grens. Bij aankomst in Mina was het prachtig zonnig maar de volgende ochtend was het flink mistig en koud. Eigenlijk hadden we gedacht hier wel een tijdje te blijven maar vanwege het weer zijn we toch maar naar de Algarve gereden, zo’n 90 km zuidelijker. We staan nu op de camperplaats van Vila Real, waar we afgelopen jaren al meerdere keren zijn geweest. Morgen ga we, naar we verwachten met veel zon, hier mijn verjaardag vieren.

Comments Off on Vila Real do Sto. Antonio

Gelukkig Nieuwjaar

HappyNewYearWe wensen jullie een gelukkig en vooral gezond 2015.

Op de foto, welke traditie getrouw gemaakt wordt tijdens de Nieuwjaars borrel op 1 januari, staan we samen met een groot deel van de campinggasten te proosten in de Portugese zon (klik op de foto voor een vergroting).

Dit jaar zijn we bijna 2 weken op camping Alentejo gebleven en het was weer erg gezellig. Bedankt Siebo voor je goede zorgen en Catarina bedankt voor het heerlijk gebak!

Vandaag, 2 januari, zijn een klein stukje zuidelijker gereden en staan nu op een camperplaats bij (Aldeia da) Luz. Dit is een compleet nieuw dorp ter vervanging van het oude Luz dat is ondergelopen na de bouw van de Alqueva stuwdam. Door deze dam ontstond het grootste kunstmatige meer van Europa. We hebben vanmiddag het museum van Luz bezocht waar het hele proces van de verhuizing van het dorp en het onderlopen van het gebied na de bouw van de dam wordt getoond.

Comments Off on Gelukkig Nieuwjaar

Off-road

 

20141226_104122

Vandaag is het 26 december, maar in Portugal kennen ze geen 2e kerstdag.

Heerlijk met m’n motorfiets (Honda CRF 250 L) Off-road gereden. Hier in Portugal kun je vlak bij onze camping met een Off-road motorfiets super over allerlei bospaden rijden zonder continue allerlei verbodsborden tegen te komen. Heuvel op en heuvel af, je kunt hier eindeloos rijden over (bos)paden en onverharde wegen zonder iemand tegen te komen. En kom je wel iemand tegen dan zwaait deze vriendelijk en zwaaien we natuurlijk vriendelijk terug.

Comments Off on Off-road

Fijne feestdagen

SAM_0333Lieve familie, vrienden,

Ook dit jaar zijn we weer met onze camper onderweg in Portugal. We zijn nu 14 dagen onderweg en staan sinds gisteren op Camping Alentejo vlak bij Evoramonte.

Na Nieuwjaar rijden we verder naar de Algarve, waar we de komende maanden zullen ‘overwinteren’.

 

We wensen jullie fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2015.

Comments Off on Fijne feestdagen

Overwinteren 2014/2015

Op 7 deSAM_1244c. zijn we vertrokken voor de overwinterreis 2014/2015. Zoals gebruikelijk zijn we via Duitsland met tussenstops in Rees, Kalkar (camperonderhoud) en Keulen (kerstmarkt) naar Frankrijk gereden. Na overnachtingen in Hairoville en Marie sur Cher zijn we naar camping Beau Soleil in Gradignan (onder Bordeaux) gereden. Na 3 overnachtingen op deze camping was onze volgende stop de camperplaats van St. Jean Pied de Port. De volgende dag zijn we de grens met Spanje over gestoken.

Inmiddels zijn we 14 dagen en 2500 km verder en zijn we bij Evora Monte op camping Alentejo aangeland. Dit is een prima camping met een erg aardige Nederlandse eigenaar, Siebo Foreman, en dit is een inmiddels vast onderdeel van onze reizen naar Portugal geworden. Hier zullen we, afhankelijk van het weer, tot na nieuwjaar blijven.

Comments Off on Overwinteren 2014/2015

Overwinteren 2013 – 2014

VW-kerst

Net als de afgelopen jaren zijn we ook dit jaar weer met onze camper onderweg met als bestemming de Algarve in Portugal. We zijn op 8 december vertrokken en na stops in o.a. Keulen, Trier, Luxemburg en Bordeaux zijn we nu op een Camping in Avis een klein plaatsje bij de Picos de Europa in Noord Spanje.

De komende dagen willen we via Santiago de Compostela en een aantal plaatsen aan de Portugese kust naar Sagres (Algarve) rijden, waar we zullen ‘overwinteren’.

Fijne feestdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.

Comments Off on Overwinteren 2013 – 2014

De eerste ervaringen als beheerder voor Rent-a-Tent

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien al wisten zijn we dit jaar tijdens de zomermaanden in Frankrijk als beheerders voor Rent-a-Tent. R-a-T (www.rent-a-tent.nl) is een Nederlandse organisatie die tenten en stacaravans verhuurt op campings in Europa. Tijdens het overwinteren in Spanje spraken we met iemand die ook beheerder voor R-a-T is, hij vertelde ons enthousiaste verhalen over dit werk. Daarom hebben we ons aangemeld als kandidaat en toen de mogelijkheid zich voordeed besloten het ook eens te proberen.

We staan op camping L’Oceano d’Or in Jard-sur-Mer in de Vendee, zo’n 950 km rijden vanaf huis. Omdat we op ons gemak via Duitsland en Luxemburg zijn gereden, waar we zo’n 5 dagen over deden, hebben wij bijna 200 km meer gereden.

Onze plaats op de campingOp maandag 3 juni zijn we hier aangekomen en hebben we na wat gesteggel met campingbaas Bruno een goede plaats voor onze camper gekregen. We staan hier op een rustige plek tussen stacaravans met alle voorzieningen bij de hand en ver genoeg af van de R-a-T receptietent.

De camping is prima, niet vreselijk groot (430 plaatsen) met ruime staanplaatsen en vrij nieuw sanitair.

clip_image003Onze 1e ‘werkdag’ was 4 juni maar het bleek dat de opbouwploeg, de mensen van R-a-T die de tenten opbouwen en de stacaravans gebruiksklaar maken, nog aanwezig en nog (lang) niet klaar waren. Hierdoor liep onze start al enige vertraging op en hebben we nogal wat werk van deze ploeg moeten doen nadat zij terug naar Nederland waren. De stacaravans zijn z.g.a.n. (vorig jaar geplaatst) en erg mooi. Maar nadat we aan de eerste stacaravan begonnen waren om deze voor de gasten klaar te maken bleek dat ze verre van schoon waren, kortom erg veel poetswerk. Gelukkig hebben we na een dag of 10 poetsen bijna alles klaar en zijn alle stacaravans en bijna alle tenten bezet. Hierdoor is het voor ons een stuk rustiger geworden en kan het leuke deel van het werk beginnen.

Veel opmerkelijke zaken zijn er nog niet te melden, wel is duidelijk dat je als beheerder technisch aangelegd moet zijn. Ik heb al aardig wat ‘klusjes’ op moeten knappen zoals het vervangen van de stroomkabel van een stacaravan waar de bliksem op was ingeslagen, het aansluiten van geisers en vervangen van gasflessen, enz.

Afgelopen zondag bleek dat één van de aankomende gasten zowel oma als het konijn hadden meegebracht zonder dat we dat in 1e instantie in de gaten hadden. Oma’s zijn toegestaan maar alle huisdieren zijn in een stacaravan verboden door R-a-T. Maar ja, je kunt zo iemand ook niet wegsturen……..

clip_image004Twee maal daags hebben we in onze receptietent een half uur ‘spreekuur’ voor onze gasten, tot nu toe hebben we erg weinig klanten gehad op ons spreekuur. We hebben onze koffiemachine daarom maar in de receptietent gezet zodat ons spreekuur nu ons koffie (half)uurtje geworden is.

Het weer is de afgelopen week niet om over naar huis te schrijven, dus doe ik dat dan ook maar niet…..

Van de omgeving hebben we nog weinig gezien maar daarin hopen we binnenkort verandering te brengen.

Toch durven we al wel onze eerste voorzichtige conclusie te trekken. Nadat alles klaar is voor gebruik hebben we inderdaad redelijk wat vrije tijd om dingen voor ons zelf te doen. Ook de contacten met de gasten zijn veelal leuk en hebben we ook heel goed contact met onze (Engelse) collega’s van o.a. Keycamp, Vacansoleil, Canvas, enz. We staan met onze camper op een rustige plaats op de camping tussen private stacaravans waaraan we aardige buren hebben.

Kortom na een pittige start hebben we het nu wel naar onze zin.

Toos & Paul

Camping L’Oceano d’Or

90 Rue Georges Clémenceau

F-85520 Jard-sur-Mer

France

Comments Off on De eerste ervaringen als beheerder voor Rent-a-Tent

« Prev - Next »