Italie van noord naar zuid

Sinds twee en een halve week zijn we in Italië en zijn zoals gepland vrij vlot naar het zuiden gereden om het mooie weer op te zoeken. Inmiddels zijn we al 6 dagen op ons eerste reisdoel Sicilië en het is hier inderdaad heerlijk weer. Van noord naar zuid door Italië maakt duidelijk hoe groot de verschillen in dit land zijn. In het noorden is het druk, welvarend en vol. In het zuiden minder druk, minder rijk en volgens ons en velen met ons mooier. Wat opvalt, is dat het chaotische gedrag van de Italianen op de weg steeds˜gekker wordt naarmate we zuidelijker rijden.

Vanaf onze wintersportplaats Predazzo zijn we via Bassano del Grappa naar Ravenna gereden. Hier zijn we over de E45 richting Perugia en Rome gereden. We willen zoveel mogelijk de tolwegen vermijden en hebben hierdoor al vaker slechte wegen gehad in Italië, maar het eerste stuk van deze E45 was echt verschrikkelijk. Het is een 4-baans autoweg met een wegdek dat hard aan vernieuwing toe is. We reden hooguit 80 km/u en waren continue bezig met het ontwijken van de gaten. Als motorrijder ben ik gewend om op het wegdek te letten, maar zoals tijdens deze rit heb ik niet vaak meegemaakt. Soms leek het of onze camper elk moment uit elkaar kon rammelen als het weer ‘s niet mogelijk was om een gat te ontwijken. Gelukkig werd het gaande weg beter zodat ik ook nog wat van de omgeving heb kunnen zien. We zijn een dag in Perugia gebleven om de oude stad te bezichtigen.

Rome, klik op de foto voor meer foto'sTijdens ons bezoek aan Rome bleek er een demonstratie van brandweerlieden te zijn en we werden dan ook geadviseerd om de Metro te nemen, de bussen stonden door de hele stad vast. We hebben de hele dag door de stad gesjouwd en ‘veel cultuur opgedaan’. We verbaasden ons erover hoe ontzettend druk het in de stad was. Op een gewone ‘doordeweekse vrijdag’ in maart stond er op het Sint-Pietersplein een enorm lange rij wachtende mensen om de Sint-Pieter in te mogen. We hebben toen besloten dat we geen halve dag in de rij wilden staan en maar afgezien van een bezoek aan de deze kerk.
Na 3 dagen in Rome zijn we naar Pompei (onder Napels) gereden. Omdat we van veel kanten te horen kregen dat een bezoek aan Napels risicovol is hebben we besloten Napels ‘links te laten liggen’ en hebben we een bezoek aan de opgravingen van Pompeii gebracht. Indrukwekkend om te zien hoe zo’n hele stad na een uitbarsting van de Vesuvius onder de as en stenen kon verdwijnen en later weer bijna compleet kon worden opgegraven.

Hierna zijn we weer zo’n 200 km zuidelijker gereden en hebben we 2 dagen in Cirella (Diamante) op een erg mooie camperplaats gestaan, 30 mtr. van de Tyrreense zee. Hiervandaan was het nog ongeveer 230 km tot aan de veerpont naar naar Messina op Sicilië. De volgende dag zijn we met een ferry van BluVia overgestoken naar Messina. Deze overtocht duurde een uurtje en het inschepen was zoals gebruikelijk een redelijk ongeorganiseerde aangelegenheid.

Verkeer
Waarom ze hier verkeersregels hebben is me niet duidelijk, niemand houdt zich er aan. Door rood licht rijden, inhalen waar het niet mag (en vaak ook eigenlijk niet kan), hard rijden, het is aan de orde van de dag. De dagen dat we in Rome waren was het vermakelijk om te zien hoe een chauffeur bij het station (Termini) verschrikkelijk uit z’n dak ging. Hij stap uit z’n busje en begon een mede weggebruiker, welke kennelijk iets gedaan had dat hij niet leuk vond, uit te schelden en daarna tegen z’n auto te slaan. Een Australische mede toeschouwer vertelde dat je in zijn land voor dergelijk gedrag in het verkeer werd opgesloten…..

Fotos
Foto’s kan ik helaas nog niet oversturen omdat het lastig is een goede internetverbinding met m’n laptop te krijgen. Open Wifi netwerken zijn er hier in het zuiden al helemaal niet te vinden. Het vinden van een internetcafé is al vrij lastig, vaak wel borden Internet maar dan blijkt het toch niet mogelijk om te internetten.

Ad: 04 juni 2007. Alle foto’s staan er nu op. Klik op de foto bij de tekst om ze te bekijken.

1 Comment »

Wintersport…….

We hadden gehoopt nog sneeuw te vinden tijdens de eerste week van onze reis. Gewoonte getrouw zijn we naar Oberstdorf gereden waar we een paar dagen zouden blijven. Bij aankomst mooi weer en geen sneeuw (hadden we nog niet eerder meegemaakt in Oberstdorf). ‘s-Maandags begon het te sneeuwen. Mooi, maar het hield alleen niet meer op. Na 3 dagen in Oberstdorf vrijwel ingesneeuwd gezeten te hebben (70cm sneeuw) zijn we naar Nesselwang gegleden omdat daar de overnachtingen minder duur waren. Ook daar bleef het sneeuwen. Toen maar naar Predazzo in Italië gereden, omdat we hoopten dat het daar wel mooi weer zou zijn. Helaas ook daar sneeuwde het weer. Op zondagochtend leek het beter. Snel naar boven om te skiën. Na een uur sneeuwde het toch weer en bleef het ook de hele dag sneeuwen. Verder waaide het boven erg hard en leek het meer op een Poolexpeditie.

De volgende morgen zijn we via Passo di Rolle (2000 mtr., erg glad door de die nacht vers gevallen sneeuw) naar Bassano del Grappa gereden. Hier hebben we het Grappa museum bezocht en natuurlijk en fles grappa gekocht. Klik op de foto voor een vergroting.

Op de foto de beroemde brug over de Brenta van Bassano del Grappa: Ponte degli Alpini (1569).

Vandaag staan we op een industrieterrein in Rovigo te internetten (open WiFi netwerkje gevonden). We zijn op weg naar Ravenna en vandaar gaan we via Perugia naar Roma.

6 Comments »

We zijn onderweg………

Eindelijk is het zover, we zijn vertrokken. Uitgezwaaid door buren (we boffen met zulke aardige buren) en vrienden zijn we, voorzien van een nieuw hoofddeksel, volgens planning op zaterdag 17 maart om 09:30 vertrokken. We zijn op ons gemakje naar Ulm gereden waar we op een Stellplatz overnacht hebben. Zondag in de loop van de dag zijn we in Oberstdorf aangekomen waar het heerlijk zonnig weer was. Vandaag is het een stuk kouder en valt er wat sneeuw. Komende dagen rijden we richting Predazzo (Italie) waar we gaan skiën.

2 Comments »

Nog 2 weken te gaan….

De vertrekdatum komt nu snel dichterbij en de meeste voorbereidingen zijn gedaan. We staan inmiddels te ‘trappelen’ om te vertrekken…. Vanaf week 11 hebben we vrij en kunnen we de camper gaan inpakken. Vermoedelijke datum vertrek: 17 maart.

Afgelopen zaterdagavond werden we compleet verrast door de ‘buurt’. Ons werd een erg leuk afscheidsfeest aangeboden. Tijdens deze avond kregen we een cultureel overzicht van veel van de landen welke we in het komend jaar zullen bezoeken. Het is leerzaam en vooral gezellig feest geworden. We zijn diep onder de indruk van alle moeite die onze buren gedaan hebben, hiervoor nogmaals allemaal ontzettend bedankt!

Comments Off on Nog 2 weken te gaan….

Welkom op de weblog van Toos & Paul.

Dit is de weblog van Toos & Paul waarop je vanaf half maart 2007 de wetenswaardigheden van onze tour per camper door Europa kunt volgen.

6 Comments »

« Prev